Psychológia – magisterské štúdium
Rada pre študijný program:
·predsedkyňa RŠP: doc. PhDr. Slávka Démuthová, PhD.
·člen RŠP: prof. Dr. Ognen Spasovski, PhD., Mgr. et Bc. Zuzana Rojková, PhD.
·študentka: Alexandra Majorová
·zástupkyňa externého prostredia – absolventka: Mgr. Eliška Mordelová (školská psychologička)
·zástupkyňa z externého prostredia – zamestnávateľ: Mgr. Michal Zahradník (vedúci pracoviska a garant zdravotnej starostlivosti v oblasti klinickej psychológie a psychoterapie, Psychiatrické oddelenie Fakultnej nemocnice v Trnave)
Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu:
· doc. PhDr. Slávka Démuthová, PhD.
Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu:
· doc. PhDr. Slávka Démuthová, PhD. – univerzitná profesorka
· prof. Dr. Ognen Spasovski, PhD. - univerzitný profesor
· Mgr. et Bc. Zuzana Rojková, PhD. - univerzitná docentka
· PhDr. Dominika Doktorová, PhD. - univerzitná docentka
· Mgr. Marta Górna, PhD. - univerzitná docentka
Profil absolventa, ciele vzdelávania a uplatnenie absolventov študijného programu psychológia
Profil absolventa a ciele vzdelávania – psychológia
Vzdelávanie v študijnom programe rešpektuje štandardy Európskej federácie psychologických asociácií (EFPA) pre vzdelávanie a prípravu budúcich psychológov a je kompatibilné so vzdelávaním psychológov v členských krajinách EÚ. Cieľom vzdelávania v študijnom programe je príprava absolventa, ktorý v čase ukončenia magisterského stupňa disponuje vedomosťami a zručnosťami umožňujúcimi skúmanie, prognostické hodnotenie správania človeka, alebo skupiny ľudí vybranými psychologickými metódami, technikami a postupmi, zodpovedajúcimi súčasným poznatkom psychologických vied a stavu praxe. Je pripravený pracovať v oblastiach psychologickej špecializácie (najmä klinická a poradenská psychológia, pedagogická a školská psychológia, organizačná a pracovná psychológia) a/alebo v oblasti výskumu. Absolvent má špecializované vedomostí a zručností z oblastí všeobecných, špeciálnych a aplikovaných psychologických disciplín ako aj vedomosti a zručnosti z oblasti psychologickej diagnostiky a metodológie. Je schopný kriticky hodnotiť aktuálny výskum, dizajnovať, realizovať a prezentovať náročnejší kvantitatívny alebo kvalitatívny výskum vo všetkých fázach.
Profil absolventa
Výstupy vzdelávania v kategóriách:
1.Vedomosti: Absolvent 2. stupňa študijného odboru Psychológia sa orientuje v aktuálnych možnostiach psychologickej špecializácie a praktického uplatnenia na trhu práce. Má špecifické poznatky prevažne v oblasti aplikovaných psychologických disciplín (najmä teórie učenia, teórie kognitívnych štruktúr, teórie osobnosti, teórie pracovného výkonu, teórie vedenia ľudí, teórie analýzy práce, teórie analýzy učebných potrieb, teórie poradenstva a psychoterapie), ktoré primárne smerujú k poznaniu správania a prežívania jednotlivcov v rámci skupín a väčších systémov/spoločnosti. Pozná princípy projektovania a realizácie náročnejšieho výskumného kvantitatívneho alebo kvalitatívneho projektu vrátane možností analýzy dát. Konkrétne vie absolvent napr. definovať minulé a súčasné trendy, koncepcie a teórie v psychológii, charakterizovať najnovšie poznatky v oblasti psychológie, vysvetliť ovplyvnenie emócií alebo psychických porúch základnými psychickými procesmi, opísať poruchy osobnosti, vysvetliť interindividuálne rozdiely v správaní, osobnostných charakteristikách a sociálnych súvislostiach, charakterizovať konkrétne situácie, ktoré vyvolávajú určité psychické stavy, klasifikovať vedecké metódy psychologického výskumu, vysvetliť pozitíva, negatíva a adekvátnosť použitia výskumných techník vzhľadom na daný kontext, opísať princípy tvorby psychodiagnostických metodík a testov, vymedziť spôsoby štatistického analyzovania dát, charakterizovať softvér vhodný pre psychologický výskum, opísať princípy a predpoklady vedeckého projektovania a výskumu v psychológii, reprodukovať legislatívne a etické princípy psychologickej činnosti.
2.Získané zručnosti: Absolvent študijného odboru Psychológia (2. stupeň) disponuje zručnosťami v oblasti aplikácie špecifických poznatkov rôznych psychologických disciplín, najmä konštruovanie metodík, navrhovanie postupov na hodnotenie výkonu, navrhovanie výcviku, navrhovanie terapeutického plánu alebo psychoterapie. Ďalej nadobudne zručnosť v oblasti diagnostiky v rámci výskumu (laboratórne podmienky, terénny výskum) a v rámci aplikovaných disciplín podľa psychologickej špecializácie. Absolvent je schopný navrhnúť a realizovať náročnejší výskumný projekt (experiment) vrátane multivariačnej analýzy dát alebo kvalitatívnej analýzy dát. Absolvent ďalej disponuje schopnosťou písať odborné články/výstupy/nálezy/správy, tvoriť koncepcie, uskutočniť analýzy a schopnosťou prezentovať ciele a výsledky i schopnosťou reflektovať svoju odbornú činnosť a odbornú činnosť druhých. Absolvent teda vie konkrétne napr. aplikovať psychologické hodnotenia, interpretácie a intervencie, vykonávať individuálnu diagnostiku, individuálnu a skupinovú psychoterapiu, aplikovať úvodné vedenie rozhovoru s klientom, vytvárať, aplikovať a analyzovať diagnostické škály, vytvárať, realizovať, monitorovať a vyhodnocovať výskumný projekt, formulovať závery a navrhovať ich pre konkrétne situácie, vyhľadávať a využívať psychologické metódy a postupy v praxi, vykonávať pedagogickú a poradenskú činnosť.
3.Profesijné a prenositeľné kompetencie: Absolvent nadobudne profesionálne kompetencie vzťahujúce sa na psychologický obsah odborného procesu a činností v kontexte klinickej praxe, poradenskej a psychoterapeutickej praxe, vzdelávacej praxe, kontextu práce a organizácie, konkrétne dokáže špecifikovať ciele (analyzovať potreby a určovať ciele), posudzovať alebo diagnostikovať (jednotlivca, skupinu, organizáciu, situáciu), vyvíjať (službu alebo produkt), realizovať a vyhodnotiť intervenciu a komunikovať výsledky. Okrem uvedených vedomostí a zručností viazaných na prípravu na povolanie psychológa získava absolvent aj viaceré prenositeľné kompetencie - preukazuje samostatnosť pri riešení problémov a projektov z oblasti študijného odboru v meniacom sa prostredí. Absolvent preukazuje schopnosť pracovať efektívne ako jednotlivec, člen alebo vedúci tímu. Disponuje inovatívnym myslením a je pripravený odborne prezentovať výsledky vlastnej analýzy a štúdia pred odborným publikom, a to aj v cudzom jazyku.
Uplatniteľnosť absolventov magisterského stupňa štúdia
Prioritou vzdelávania v študijnom odbore psychológia je pripraviť absolventov pre výkon povolania pomáhajúcej profesie. Úspešnosť v zmysle viditeľnosti pre širšiu verejnosť, alebo dosiahnutia riadiacich funkcií nie je kritériom úspešnosti pomáhajúcich profesií. Z tohto pohľadu každý absolvent, ktorý dokáže poskytovať psychologickú starostlivosť klientom a pacientom, je úspešný a pre spoločnosť prospešný. Naši absolventi sú však úspešní v obsadzovaní miest na rozmanitých pozíciách širokého spektra možností profesijného uplatnenia:
Mikulová Paulina, Mgr. – hlavný štátny radca – Kriminalistický a expertízny ústav Prezídia Policajného zboru Ministerstva vnútra SR
Marko, Martin, Mgr., PhD. – vedecký pracovník – Centrum experimentálnej medicíny Slovenskej akadémie vied
Doktorová, Dominika, PhDr., PhD. – prodekanka pre štúdium – Filozofická fakulta Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu
Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov podľa študijných programov je zverejnené na webovej stránke: Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov FF UCM v Trnave
Filozofická fakulta UCM v Trnave v rámci monitorovania a hodnotenia kvality poskytovaného vzdelávania realizuje (okrem iného) aj zber a vyhodnocovanie dát zameraných na uplatniteľnosť absolventov v odbore. Vzhľadom na fakt, že vzdelávanie na prvom stupni vysokoškolského štúdia študijného programu psychológia nesmeruje k získaniu žiadnej špecifickej profesijnej kvalifikácie a neposkytuje získanie kompetencií nevyhnutných pre samostatnú prax v psychológii, uplatniteľnosť v praxi môže byť monitorovaná až po absolvovaní druhého stupňa. Absolventi študijného programu psychológia na FF UCM dosahujú najlepšie výsledky v uplatniteľnosti spomedzi všetkých študijných programov na FF UCM. Až 70% z nich sa zamestnalo priamo v odbore a ďalších 16% v odbore prekrývajúcom sa s vyštudovaným odborom. Len 14% absolventov uviedlo, že sa zamestnali v inej oblasti, čo však poukazuje na skutočnosť že 100% absolventov našlo uplatnenie na trhu práce. Podľa údajov za posledných 15 rokov, väčšina absolventov (65%) bola zamestnaná do troch mesiacov od ukončenia štúdia a ďalších 23% si našlo prácu do pol roka.
Súbory na stiahnutie:
Infolisty pre denné magisterské štúdium
Infolisty pre denné magisterské štúdium
Odporúčaný študijný plán pre denné magisterské štúdium
Odporúčaný študijný plán pre externé magisterské štúdium