Psychológia – bakalárske štúdium
Rada pre študijný program:
· predsedkyňa RŠP: doc. PhDr. Slávka Démuthová, PhD.
· člen RŠP: prof. Dr. Ognen Spasovski, PhD., Mgr. et Bc. Zuzana Rojková, PhD.
· študentka: Alexandra Majorová
· zástupkyňa externého prostredia – absolventka: Mgr. Eliška Mordelová (školská psychologička)
· zástupca z externého prostredia – zamestnávateľ: Mgr. Michal Zahradník (vedúci pracoviska a garant zdravotnej starostlivosti v oblasti klinickej psychológie a psychoterapie, Psychiatrické oddelenie Fakultnej nemocnice v Trnave)
Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu:
· doc. PhDr. Slávka Démuthová, PhD.
Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu:
· doc. PhDr. Slávka Démuthová, PhD. – univerzitná profesorka
· prof. Dr. Ognen Spasovski, PhD. - univerzitný profesor
· Mgr. et Bc. Zuzana Rojková, PhD. - univerzitná docentka
· PhDr. Dominika Doktorová, PhD. - univerzitná docentka
· Mgr. Marta Górna, PhD. - univerzitná docentka
Profil absolventa, ciele vzdelávania a uplatnenie absolventov študijného programu psychológia
Profil absolventa a ciele vzdelávania – psychológia
Vzdelávanie v študijnom programe rešpektuje štandardy Európskej federácie psychologických asociácií (EFPA) pre vzdelávanie a prípravu budúcich psychológov a je kompatibilné so vzdelávaním psychológov v členských krajinách EÚ. Cieľom vzdelávania v študijnom programe je príprava absolventa, ktorý v čase ukončenia bakalárskeho stupňa disponuje vedomosťami a zručnosťami umožňujúcimi skúmanie, prognostické hodnotenie správania človeka, alebo skupiny ľudí vybranými psychologickými metódami, technikami a postupmi, zodpovedajúcimi súčasným poznatkom psychologických vied a stavu praxe. Orientuje sa v rozličných subdisciplínach psychológie a niektorých súvisiacich vedných disciplínach. Disponuje základným vzdelaním vo všetkých psychologických špecializáciách, hlavných témach a technikách v psychológii ako vednom odbore. Má základy pre osvojenie si primárnych psychologických zručností a predpokladov pre vedenie výskumu v psychológii.
Profil absolventa
Výstupy vzdelávania v kategóriách:
1.Vedomosti: Absolvent 1. stupňa študijného odboru Psychológia disponuje poznatkami z oblasti všeobecnej orientácie v odbore, ktoré sú zamerané na históriu, aktuálne dianie v odbore a prehľad v psychologických špecializáciách. Jadro vedomostí je zamerané na základné poznatky z teoretických (základné a špeciálne disciplíny) a aplikovaných psychologických disciplín, ktoré primárne smerujú k poznaniu jednotlivca (prípadne psychologických aspektov jeho správania a prežívania v rámci malých sociálnych skupín). Študent vie reprodukovať základné psychologické teórie, definovať minulé a súčasné trendy, koncepcie a teórie v psychológii, základné psychické procesy a vie vysvetliť ich ovplyvnenie emóciami, klasifikovať vedecké metódy psychologického výskumu, vysvetliť pozitíva, negatíva, adekvátnosť použitia výskumných techník vzhľadom na daný kontext, opísať princípy tvorby psychodiagnostických metodík a testov, vymedziť spôsoby štatistického analyzovania dát, charakterizovať software vhodný pre psychologický výskum a opísať princípy a predpoklady vedeckého projektovania a výskumu v psychológii. Ďalej disponuje poznatkami z oblasti psychologickej diagnostiky vrátane psychometrie a metodológie (základy kvantitatívneho a kvalitatívneho prístupu v psychologickom výskume). Okrem uvedeného absolvent disponuje základnými poznatkami z ďalších vybraných oblastí humanitných, sociálnych a behaviorálnych vied a poznatkami o etických princípoch pri vykonávaní psychologickej a výskumnej činnosti a rovnako spôsobilosťou uplatňovať tieto princípy.
2.Získané zručnosti:Absolvent študijného odboru Psychológia (1. stupeň) disponuje zručnosťami v oblasti používania psychologických metód, napr. vedenie rozhovorov, fokusových skupín a pozorovanie, má osvojené základné princípy diagnostiky a hodnotenia v základných špecializáciách (klinická psychológia, pedagogická psychológia, školská psychológia, poradenská psychológia, pracovná a organizačná psychológia). Absolvent je schopný navrhnúť dizajn jednoduchého výskumného plánu (vrátane experimentu) a realizovať ho, čo zahŕňa najmä zručnosti v oblasti zberu dát a ich následnej kvantitatívnej alebo kvalitatívnej analýzy. Absolvent je ďalej schopný orientovať sa v aktuálnych odborných zdrojoch a vyhľadávať relevantnú literatúru v odbore, interpretovať výsledky štúdií, písať odborné texty a prezentovať pracovnému kolektívu zadané úlohy, ciele a výsledky. Vie realizovať individuálnu diagnostiku, vytvárať, aplikovať a analyzovať diagnostické škály, vytvárať, realizovať, monitorovať a vyhodnocovať výskumný projekt, formulovať závery a navrhovať ich pre konkrétne situácie, vyhľadávať a využívať psychologické metódy a postupy v praxi ako i odborne komunikovať vo svetovom jazyku.
3.Profesijné a prenositeľné kompetencie: Absolvent sa vyznačuje samostatnosťou pri riešení špecifických problémov v meniacom sa prostredí, plánovaním svojho vlastného vzdelávania, autonómiou a zodpovednosťou pri rozhodovaní v nadväznosti na problémy daného študijného odboru, schopnosťou vhodne a profesionálne prezentovať vlastné stanoviská, tvorivým a pružným myslením. V bakalárskej práci uplatňuje nadobudnutú kompetenciu pre realizáciu výskumu pomocou kvantitatívnych a kvalitatívnych postupov. Absolvent sa vyznačuje samostatnosťou pri riešení teoretických a praktických problémov v širších súvislostiach. Pri profesionálnej prezentácii vlastného stanoviska vie efektívne využívať argumentačné stratégie jednotlivých mysliteľov, samostatne a kriticky vyhodnocovať argumenty. Svoje stanovisko vyjadruje kultivovane v jazykovom (ústnom i písomnom) odbornom prejave. Dokáže zaujímať postoje k individuálnym aj spoločenským problémom a prijímať rozhodnutia v kontexte znalostí hodnotových perspektív. Zodpovedne rozhoduje o morálnych, spoločenských, právnych a ekonomických súvislostiach odboru. Okrem uvedených vedomostí a zručností viazaných na prípravu na povolanie psychológa získava absolvent aj viaceré prenositeľné kompetencie - napr. komunikačné schopnosti, matematické zručnosti, organizačné zručnosti, digitálne zručnosti, kritické myslenie, time-management, prácu pod vedením, skupinovú prácu, vyhľadávanie a kritický výber informácií, empatiu, sebaovládanie, iniciatívnosť, flexibilitu, precíznosť a pod.
Uplatniteľnosť absolventov bakalárskeho stupňa štúdia
Prioritou vzdelávania v študijnom odbore psychológia je pripraviť absolventov pre výkon povolania pomáhajúcej profesie. Úspešnosť v zmysle viditeľnosti pre širšiu verejnosť, alebo dosiahnutia riadiacich funkcií nie je kritériom úspešnosti pomáhajúcich profesií. Z tohto pohľadu každý absolvent, ktorý dokáže poskytovať psychologickú starostlivosť klientom a pacientom, je úspešný a pre spoločnosť prospešný. Naši absolventi sú však úspešní v obsadzovaní miest na rozmanitých pozíciách širokého spektra možností profesijného uplatnenia:
Mikulová Paulina, Mgr. – hlavný štátny radca – Kriminalistický a expertízny ústav Prezídia Policajného zboru Ministerstva vnútra SR
Marko, Martin, Mgr., PhD. – vedecký pracovník – Centrum experimentálnej medicíny Slovenskej akadémie vied
Doktorová, Dominika, PhDr., PhD. – prodekanka pre štúdium – Filozofická fakulta Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Balúchová Timko, Kristína, Mgr. – spisovateľka – http://www.kristinabaluchova.sk
Truhlář, Adam, Mgr. – športový psychológ (príprava olympionikov) - Mgr. Adam Truhlář Top Coaching
Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu
Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov podľa študijných programov je zverejnené na webovej stránke: Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov FF UCM v Trnave
Filozofická fakulta UCM v Trnave v rámci monitorovania a hodnotenia kvality poskytovaného vzdelávania realizuje (okrem iného) aj zber a vyhodnocovanie dát zameraných na uplatniteľnosť absolventov v odbore. Vzhľadom na fakt, že vzdelávanie na prvom stupni vysokoškolského štúdia študijného programu psychológia nesmeruje k získaniu žiadnej špecifickej profesijnej kvalifikácie a neposkytuje získanie kompetencií nevyhnutných pre samostatnú prax v psychológii, uplatniteľnosť v praxi môže byť monitorovaná až po absolvovaní druhého stupňa. Absolventi študijného programu psychológia na FF UCM dosahujú najlepšie výsledky v uplatniteľnosti spomedzi všetkých študijných programov na FF UCM. Až 70% z nich sa zamestnalo priamo v odbore a ďalších 16% v odbore prekrývajúcom sa s vyštudovaným odborom. Len 14% absolventov uviedlo, že sa zamestnali v inej oblasti, čo však poukazuje na skutočnosť že 100% absolventov našlo uplatnenie na trhu práce. Podľa údajov za posledných 15 rokov, väčšina absolventov (65%) bola zamestnaná do troch mesiacov od ukončenia štúdia a ďalších 23% si našlo prácu do pol roka.
Súbory na stiahnutie:
Infolisty pre denné bakalárske štúdium
Infolisty pre externé bakalárske štúdium
Odporúčaný študijný plán pre denné bakalárske štúdium
Odporúčaný študijný plán pre externé bakalárske štúdium